News RSS för News

Installationsfilmer för YachtSafes app finns på YouTube

Vi visar hur enkelt du konfigurerar och installerar YachtSafes app i din Android eller iPhone.
2018-05-03

Båttjuv gripen!

Med hjälp av installerad GPS spårsändare lyckades polisen gripa båttjuven på bar gärning.
2018-02-11

Köpvillkor, uppdaterade 2018 05 21

Produkter
VETEL AB utvecklar, tillverkar och säljer GPS spårsändare samt larmtillbehör. För att kunna kommunicera med larmet och larmtillbehören så behöver en larmanvändare även teckna ett Service/GSM abonnemang om 1 år alt 2 år. Kommunikation med larmet via app i mobiltelefon alt via SMS.

Priser
Alla priser är angivna inklusive moms vid köp av Service/GSM abonnemang liksom angivna rekommenderade utpriser på yachtsafe.se. Företagskunders priser vid inköp av larmprodukter är vid inloggning webbutik angivna exklusive moms.

Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel (men inte begränsat till) valutaförändringar.

Åldersgräns
För att handla i vår nätbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du yngre än så krävs målsmans tillstånd.

Leveranstid
Vid beställt Service/GSM abonnemang så levereras detta oftast inom 30 minuter men det kan ta upp till 48 timmar innan abonnemanget är aktiverat av operatören. Ett mejl med larmets serie.nr och pinkod kommer till den e-postadress du registrerat. Vid beställning och leverans av larmprodukt samt denna finns i lager varan vid ordertillfället så kommer paketet att lämna oss senast nästa vardag, för att sedan vara framme hos mottagaren normalt inom 1-3 vardagar senare. Viktigt är dock att du angett mobilnummer på beställningen, för annars tar det ytterligare en dag för att få pappersavin i brevlådan.

Ersättningsvaror
Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut så förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.

Betalningsalternativ
Kort
I nätbutiken och vid köp av Service/GSM abonnemang kan du betala med VISA eller Mastercard utfärdade av svensk bank alternativt välja att betala med Faktura. För kortbetalningar online använder vi oss idag av Payex som samarbetspartner. Vetel AB behandlar inga som helst kortuppgifter.

Faktura
Vid köp av Service/GSM abonnemang erbjuder vi även fakturabetalning till privatpersoner och företag, med betalningsvillkor 15 dagar. Du får fakturan från VETEL AB, och kan betala i lugn och ro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress.

VETEL debiterar ingen faktureringsavgift. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 45 kr, samt dröjsmålsränta med 10 % + gällande referensränta.

Leveranssätt
Vi har ett fast pris på frakten vid beställning av larmprodukter från vårt lager oavsett hur mycket du beställer.
Postpaket: 59 kr inklusive moms, gäller enbart privatpersoner.
Ditt paket skickas till det utlämningsställe som ligger närmast den adress du angav vid ordertillfället. Företagskunder debiteras 140 kr ex.moms för leverans företagspaket.

Postpaket utrikes
För beställningar inom EU info@vetel.se per e-post. Beställningen måste förskottsbetalas via faktura. När vi mottagit betalningen skickas varorna. Vi debiterar fraktkostnad enligt Postens standardprislista för utrikespaket. Vi levererar till alla EU-länder samt Norge och Schweiz.

Leveransbekräftelse
När paketet är packat och klart skickar vi kollinumret för ditt paket till den e-postadress eller med SMS till det mobilnummer du angav vid beställning. Med hjälp av det numret kan du spåra paketet via speditörens hemsida.

Orderbekräftelse
När du är klar med din beställning får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar alltid vid ändring i lagd order.

Transportrisk
Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss. Eventuell retur sker på köparens bekostnad och skador som uppstår vid transporten till oss står köparen för.

Ej uthämtade paket
För icke uthämtade paket förbehåller sig VETEL rätten att debitera beställaren 100 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering.

Ångerrätt i nätbutiken
Om du köper en vara på distans via vår nätbutik, postorder, support har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Vi ger dig till och med 30 dagars ångerrätt när du handlar i vår nätbutik. Efter det att du har skickat tillbaka varan betalar vi tillbaka beloppet inom 30 dagar, men oftast går det betydligt fortare än så. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.

Du har rätt att öppna och kontrollera larmprodukten. Om det skett en värdeminskning vid öppnandet och kontrollen av larmprodukten kommer vi dra av motsvarande belopp när vi återbetalar din beställning. Vi rekommenderar att den förpackas väl, tillsammans med originalförpackning och emballage samt eventuella tillbehör (som t.ex. fjärr, bruksanvisning, batteri, osv).

För att underlätta hanteringen vid åberopande av ångerrätt så rekommenderar vi att du bifogar kassakvitto, faktura eller liknande inköpsbevis tillsammans med din retur. Använd alltid en pakettjänst (t.ex. via Posten eller DHL) med spårning eftersom det är du som står för risken samt kostnaden för returfrakten.

Vid återbetalning rekommenderar vi att du anger bank och bankkontonummer (inkl. clearingnummer), postgirokonto eller personkonto, för att undvika eventuella avikostnader eller liknande.

Skicka din retur till: VETEL AB Bror Nilssons Gata 16 417 55 Göteborg

Garanti
VETEL AB lämnar generellt 12 månaders garanti. År 2 och 3 har privatkunder reklamationsrätt. Under år 2 och 3 står kunden för alla frakt och servicekostnader till dess att fabriksfel är bevisat. Bevisbördan ligger på kunden. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet.Om aktuell verkstad bedömer att ett fel på en produkt ej är ett garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. VETEL ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior. VETEL ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.

Vid åberopande av garanti:
Kontakta vår serviceavdelning via support@yachtsafe.se. Ange artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvittonummer, felbeskrivning och din postadress, så återkommer de till dig för vidare hantering. Kassakvitto eller faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.

Returadress:
VETEL AB Bror Nilssons Gata 16 417 55 Göteborg

Reklamation
I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Reklamationsrätten ska ej förväxlas med en garantiutfästelse då det är köparen som ska bevisa att felet fanns på produkten på leveransdagen (för en vara som ligger inom reklamationsrätten, och är äldre än 6 månader samt utanför garantin).

På en vara inom garantiutfästelsen är bevisbördan säljarens. Om säljaren anser att garantin inte gäller är det säljaren som ska göra det sannolikt att felet är självförvållat (t.ex. genom utlåtande från verkstad).

Returadress:
VETEL AB Bror Nilssons Gata 16 417 55 Göteborg

Läs mer på Konsumentverkets hemsida

Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig kontakta vår supportavdelning på support@yachtsafe.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvitto-/ordernummer, vad som är fel och din postadress. Om vi behöver få in produkten för undersökning så skickar vi ut en fraktsedel så du slipper betala någon fraktavgift.

Försäljning av larmprodukter till företag
Vi fakturerar endast aktiebolag som varit verksamma i minst två år och som redovisar vinst och ej har någon betalningsanmärkning (sedvanlig kreditkontroll utförs)

Order levereras med företagspaket. Vi debiterar er fraktkostnad på 140 kr exklusive moms/order. För utlandsleverans uppgår fraktkostnaden till 24 Euro exkl. VAT.

Feltryck

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som blivit felaktiga vid tryck. Detsamma gäller våra produktmanualer samt information på vår hemsida.

Tvist

Vid eventuell tvist har VETEL som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.